Een goede website is voor elke onderneming belangrijk. Het is een van de belangrijkste visitekaartjes van je bedrijf. Voordat een nieuwe website wordt ontwikkeld heeft vaak iedereen al een gedachte over hoe de website eruit moet komen te zien en wat het moet kunnen. Toch is het belangrijk om nog een keer goed te brainstormen en alle eisen op een rij te krijgen. Dit voorkomt dat er achteraf kleine details missen en de boodschap van de website toch niet juist overkomt bij de klant. Een goede projectplanning is belangrijk om een succesvolle website te ontwikkeling. Bij 2you marketing doorlopen wij dit proces in 7 stappen, hieronder lees je in detail alle stappen.
1. Project afbakening
We beginnen bij het begin. Dat is duidelijk krijgen wat er allemaal nodig is tijdens het project. Dit doen we vooraf zodat iedereen van te voren weet waar iedereen aan toe is, zo hebben we alle gezichten in dezelfde richting kijkend. Tijdens het afbakenen van het project gaan we kijken naar de behoeftes van de website, denk hierbij aan het duidelijk maken van de functionaliteiten, de doelen, concurrentie analyse en content invulling.
Om de richting van de website te bepalen vragen wij aan het begin een hoop vragen. Hieronder enkele voorbeelden die kunnen helpen bij het duidelijk krijgen van jouw wensen:
- Wie is de doelgroep?
- Wat mogen ze verwachten als ze op onze website komen?
- Wat is het primaire doel van de website?
- Welke boodschap moet worden overgebracht?
- Wat doen de concurrenten, als die er zijn, en hoe moeten we ons onderscheiden?
Dit is een belangrijke stap in het project. Als we dit niet goed doen dan duurt het alleen maar langer om het in de toekomst te herstellen. Een goed gesprek en duidelijkheid over de visie van de website is echt een must. Als er duidelijkheid is over de afbakening het project kan er langzaam gekeken worden naar de site-architectuur en de wireframes.
2. Wireframes en site-architectuur
In dit deel van het project kijken we naar de structuur van de website. We bepalen hoe een gebruiker van de nieuwe website zich moet bewegen over de pagina’s en hoe deze pagina ingedeeld zullen worden.
Om de architectuur van de website duidelijk vorm te geven maken we een sitemap, dit doen we met simpele blokken en lijnen. Deze sitemap geeft de site-architectuur weer: de onderlinge relatie tussen alle pagina’s op de website. Is het mogelijk om van pagina A naar pagina C te komen, of moet de gebruiker eerst op pagina B op een knop klikken om daar te komen? Door de site-architectuur van te voren duidelijk in beeld te hebben weten we snel hoe de site-navigatie zal werken. Hier kan dan rekening mee gehouden worden als de wireframes opgesteld worden.
Wireframes geven ons een framework waar we de visuele indeling van de website mee kunnen bekijken. Het laat zien waar bepaalde content komt, zonder daar al invulling aan te geven. Je zal dus geen afbeeldingen of stukken tekst tegenkomen in een wireframe. Hoewel een wireframe geen visuele elementen bevat, geeft het ons wel een blik hoe de site er uiteindelijk uit komt te zien en hoe deze gebruikt zal worden.
3. Visueel ontwerp
Als het duidelijk is hoe de website er qua indeling uit komt te zien is het tijd om er een mooi jasje aan te geven. Dit doen we door grafische elementen toe te voegen aan de eerder gemaakte wireframes. We gaan samen aan de slag met jouw huisstijl om deze passend te maken op je nieuwe website. Als er nog nooit nagedacht is over het toepassen van de huisstijl op een website dan is dat geen enkel probleem, wij helpen daar graag bij.
We gaan kijken waar welke afbeeldingen komen, hoe de knoppen eruit komen te zien en welke lettertypes we gaan gebruiken. Alles komt voorbij en wordt aan gedacht. Als eindresultaat wordt er een digitale versie opgeleverd van de website, waar de website in al zijn glorie te bewonderen is. We kunnen dan kijken of er afbeeldingen of teksten verschoven moeten worden, voordat we de website gaan ontwikkelen.
4. Website-ontwikkeling
Een spannende fase breekt aan. We weten inmiddels hoe de website gebruikt zal worden en hoe deze eruit zal komen te zien. Tijd om de website nu echt te gaan ontwikkelen! We gaan de eerder gemaakte designs nu omtoveren tot een werkende website, zodat deze binnenkort op een door jouw gekozen domeinnaam te gebruiken is.
Heb je al een website live en zijn wij bezig met een hele nieuwe website? Wij ontwikkelen de nieuwe website altijd op een testomgeving, hierdoor blijft de oude website nog werken tot het moment dat de nieuwe website af is.
Nog geen domeinnaam of hosting gekozen? 2you marketing neemt de hosting en het opzetten van jouw website uit handen. Lees hier meer informatie.
5. Testen, testen, testen
Als de website af is gaan we testen, testen, testen. Er kan nooit teveel getest worden. We gaan samen door de gehele website en kijken of alles werkt. Verwijzen alle buttons naar de juiste pagina’s, doet het betalingssysteem het en doen de contactformulieren het ook echt? Daarnaast kijken we naar de beveiliging en snelheid van de website, valt hier nog iets aan te optimaliseren? In deze fase is het makkelijk om de kleine fouten die nu nog in de website zitten eruit te halen.
Het testen gebeurd voor alle apparaat soorten, de desktop, tablet en computer. Een element kan op het ene apparaat wel juist werken, maar op de ander niet. Dit is eenvoudig te voorkomen door grondig op alle soorten apparaten te testen waar de website op bekeken zal worden.
6. Lancering
Het is zover, na al het harde werk kan de website eindelijk gelanceerd worden! We hebben heel de website gecontroleerd, alles doet het naar behoren en is goedgekeurd.
Tijd om van de oude site nog een keer een backup te maken. We doen dit altijd voor de zekerheid, mocht er toch onverwacht nog iets fout gaan. Het is dan altijd nog mogelijk om snel de oude website er nog even bij te halen. Hier gaan we natuurlijk nooit vanuit!
Na de backup halen we de oude site offline en plaatsen we de nieuwe website online. Alle systemen worden gekoppeld en dan is het zover: WE ZIJN LIVE! Gefeliciteerd, je nieuwe website is af!
7. Website onderhoud
Ho ho ho! Na de livegang is het belangrijk dat er blijvend aandacht wordt besteed aan de website. Het is belangrijk dat je kleine foutjes oplost, plugins update voor de veiligheid en kijkt hoe de website het doet in Google.
Gaat er iets mis met de website en weet je het niet zelf op te lossen? Neem dan contact op met de bouwer van de website. Aarzel hier niet in, de langer een fout in je website zit, des te meer geld het je zal kosten. 2you marketing helpt verschillende bedrijven om hun website te onderhouden, bekijk de mogelijkheden.
Klaar om te beginnen aan jouw nieuwe website? 2you marketing is er klaar voor. Neem direct contact op.