Blog

Wat is Mailchimp? Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Geschreven door Stijn Eckes
23 jun, 2022
⏱ 5 min. leestijd
⏱ 5 min. leestijd

Wat is Mailchimp?

Mailchimp is een marketing platform waar je eenvoudig nieuwsbrieven en andere e-mailmarketing uitingen mee kan versturen. Het bedrijf werd in 2001 opgericht door 3 Amerikaanse ondernemers: Ben Chestnut, Mark Armstrong en Dan Kurzius. 

Mailchimp is ooit begonnen als eenvoudige service om nieuwsbrieven te versturen. Tegenwoordig kan er veel meer. Mailchimp refereert naar zichzelf als een Marketing CRM, oftewel een Customer Relationship Management. Alles wat betreft online marketing is mogelijk via Mailchimp: van (automatische) e-mailmarketing, social media, online advertising en flyering, tot het opstarten van een eigen webwinkel, website of landingspagina.

De meeste mensen zullen Mailchimp echter gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven, automatische e-mails of losse e-mailcampagnes. 

De voordelen van Mailchimp

Er zitten verschillende voordelen aan het gebruik van Mailchimp. We hebben een kleine lijst opgesteld met de belangrijkste pijlers.

1. Gebruiksvriendelijk drag en drop systeem

Geen verstand van HTML, CSS, Javascript en al die andere codetaal? Geen zorgen, want Mailchimp werkt met een eenvoudig drag en drop systeem. Sleep tekstblokken in je nieuwsbrief, vul je tekst in, en klaar! Geen code aan te pas gekomen.

Mailchimp heeft kant-en-klare contentblokken die eenvoudig toe te voegen zijn aan je nieuwsbrief. Na het toevoegen van zo’n contentblok kan deze ook helemaal gestyled worden in de huisstijl van jouw merk. Een kind kan de was doen!

2. Veel implementaties met verschillende CMS-systemen

Websites van 2you marketing worden vaak in WordPress ontwikkeld, omdat het een eenvoudig CMS-systeem is waar veel kant-en-klare oplossingen voor zijn. Zo is het ook mogelijk om Mailchimp te koppelen met WordPress en WooCommerce.

Naast WordPress en WooCommerce zijn er nog veel meer implementaties mogelijk. Denk aan Joomla, Facebook, Instagram, Shopify, Zapier en Magento. En de lijst houdt nog niet op, Mailchimp kan verbonden worden met maar liefst 33 verschillende systemen.

De koppelingen zorgen er samen voor dat jouw klanten overzichtelijk in de mailinglijst van Mailchimp komen te staan. Handig toch!

3. E-mailmarketing automation

Het is mogelijk om automatische mails te versturen naar klanten als zij bijvoorbeeld een product op jouw website hebben gekocht of bijna jarig zijn. Hier hoef je als eigenaar van de webwinkel zelf helemaal niks aan te doen, de magie van e-mailmarketing automation doet alles voor je.

4. Alles-in-een marketing platform

Het versturen van kaartjes, het maken van advertenties, het snel ontwikkelen van een website, webshop of landingspagina, het versturen van nieuwsbrieven en het automatiseren van e-mailmarketing maakt Mailchimp tot een alles-in-een marketing platform.

Alle benodigdheden om een succesvolle campagne op te zetten liggen binnen handbereik.

5. Gratis Mailchimp tot 2000 contacten

Het e-mailmarketing platform is gratis te gebruiken tot 2000 contacten. Hierbij mag je maximaal 10.000 mails per maand sturen. In theorie zou je per maand dus 5 nieuwsbrieven kunnen versturen, maar dat is een beetje te veel, toch?

Naast het versturen van nieuwsbrieven kan je ook 1-stap automatiseringen toevoegen aan je marketing campagnes. Enkele voorbeelden hiervan zijn: een e-mail met kortingscode naar een klant sturen op zijn verjaardag of een jaarlijkse mail sturen met kerst.

Wil je jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau tillen, dan zul je jouw pakket moeten upgraden naar een betaald abonnement.

Waarom e-mail marketing?

E-mail marketing is een van de beste manieren om een band op te bouwen met je (potentiële) klanten. De klanten die jouw nieuwsbrief ontvangen zijn vaak echt geïnteresseerd in het bedrijf. Dat is fijn! Want dat zijn de klanten die het vaakst bij je zullen kopen. Een goede doelgroep dus, waar een mooie omzet uit gehaald kan worden.

Door een goede strategie erop toe te passen kunnen klanten aangewakkerd worden om vaker aankopen te doen. Enkele voorbeelden:

  • Mail een klant die jarig is met een kortingscode van 5% om zijn/haar verjaardag samen te vieren.
  • Stuur na aankoop een mail waarin vergelijkbare producten staan, klanten zullen geneigd zijn om deze dan eerder te kopen.
  • Stuur een persoonlijk bedankt mailtje wanneer klanten zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
  • Stuur een herinneringsmail als een klant zijn/haar winkelmandje heeft verlaten.

Door verschillende e-mails samen te combineren zullen klanten zich nog sterker binden aan jouw merk.

Wat kan Mailchimp nog meer?

Zoals eerder vermeld kan Mailchimp nog veel meer dan alleen wat e-mails versturen. Sinds de oprichting in 2001 is het programma erg uitgebreid. Op het moment van schrijven is het onder andere mogelijk om:

  • Social media posts te ontwerpen en in te plannen op Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter
  • Online advertenties te maken die klanten te zien krijgen als zij jouw website of webshop hebben bezocht. Ook wel retargeting genoemd.
  • Het is mogelijk om via Mailchimp een flyer campagne op te zetten, om bijvoorbeeld de loyaalste klanten van je webshop een kerstkaart te versturen.
  • Een website, webshop of landingspagina eenvoudig opzetten om nieuwe producten en diensten te verkopen of leads binnen te halen. 

Door al deze diensten aan te bieden is Mailchimp een erg uitgebreid en gebruiksvriendelijk Marketing CRM. 

Mailchimp Marketing Certificering

Sinds 2022 is 2you marketing officieel gecertificeerd door Mailchimp. Dit houdt in dat wij verschillende toetsen hebben moeten afleggen om onze bekwaamheid te tonen aan Mailchimp.

Delen wij binnenkort onze kennis met jou? Laten we samen kijken wat e-mailmarketing voor jouw bedrijf kan betekenen.

[helpful]

Stijn Eckes
Design & development
+31 (0)6 252 722 83