Blog

Wat is SEA en hoe gebruik je het?

Geschreven door Stijn Eckes
10 mei, 2022
⏱ 5 min. leestijd
⏱ 5 min. leestijd
Tablet waar de zoekmachine Google op te zien is

SEA is de Engelse afkorting voor ‘Search Engine Advertising’, zouden we dit vertalen naar het Nederlands dan komen we uit op ‘zoekmachine adverteren’. SEA is een hele brede verzamelnaam voor alle soorten advertenties die getoond worden in zoekmachines. Denk hierbij aan de zoekmachine van Google, maar bijvoorbeeld ook aan die van Microsoft: Bing. SEA valt onder de bredere categorie van online marketing. In tegenstelling tot het gebruik van SEO moet er voor de resultaten van SEA betaald worden om hoger in Google te komen. Weten wat SEA nou eigenlijk inhoudt, wat het verschil is met SEO en hoe je zelf snel kan beginnen? Lees dan snel verder!

Wat is SEA (zoekmachines adverteren)?

Zoekmachine adverteren betekent dat je door middel van adverteren goed gezien zal worden in een zoekmachine. SEA kun je inzetten door gebruik te maken van de advertentieplatformen die achter de verschillende zoekmachines zitten. Zo heet het platform van Google: Google Ads, en het platform van Microsoft om op Bing te adverteren: Microsoft Advertising.

Door een van deze platformen te betalen zullen zij jou vaak hoger in Google of Bing plaatsen. Het plaatsen van de advertenties betekent niet altijd dat jouw advertentie ook meteen gezien wordt of als hoogst in de lijst komt te staan. Google Ads en Microsoft Advertising werken namelijk via een biedingsstrategie, degene die het meest overheeft per click of view zal hoger en beter te zien zijn. Het kan hierdoor zo zijn dat een klik bij het zoekwoord ‘schoenen kopen’ erg duur is, omdat alle grote merken hier op zullen willen adverteren.

Adverteren op minder algemene zoekwoorden kan een stuk goedkoper uitkomen, mocht je een zaak hebben in Nieuwegein dan kan het een stuk voordeliger zijn om te adverteren op ‘schoenen kopen nieuwegein’. De concurrentie en volume op dit zoekwoord zal een stuk minder zijn, met als gevolg dat jij ook minder betaald.

Hoe herken je SEA campagnes?

Tegenwoordig zijn SEA campagnes (zoekmachines advertenties) heel eenvoudig te spotten: er staat namelijk voor elke link dikgedrukt ‘Advertentie’ voor. 

Het verschil tussen SEA en SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Het is net zoals SEA een verzamelnaam, maar nu voor alles wat je doet om zo hoog mogelijk in de organische (ook wel gratis) zoekresultaten te komen. Door effectief gebruik te maken van SEO technieken kan een website organisch hoger komen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google en Bing. Onderdelen van een SEO strategie zijn vaak zoekwoord optimalisatie en linkbuilding. Er komt een hoop kijken bij het juist uitvoeren van een SEO strategie, maar levert op den duur wel meer bezoekers en klanten op voor bedrijven.

Het eerste verschil tussen SEA en SEO is je bij het lezen van de tekst misschien al opgevallen: de een is gratis, waarbij de ander dat niet is. Voor SEA moet over een korte termijn een campagne uitgedacht worden, waarvoor betaald moet worden. Bij SEO wordt er over een lange periode een campagne opgezet, waar de resultaten lang op zich laten wachten, maar het is wel gratis.

Het verschil tussen SEO en SEA zoekresultaten

Naast het gratis/niet-gratis debat is het ook mogelijk om via Search Engine Advertising campagnes op hele specifieke doelgroepen en zoekwoorden te adverteren. Bij SEO ben je afhankelijk wat de zoekmachine qua content zal laten zien aan de gebruiker. Het kan zo zijn dat jouw content (artikel, video, webpagina, blog etc.) bij het verkeerde zoekwoord getoond wordt, waardoor het slecht zal presteren.

Betaalde zoekresultaten staan feitelijk altijd boven onbetaalde zoekresultaten. Des te meer je naar beneden scrollt op een webpagina de minder kliks jouw link zal opleveren. De mens is lui en zal daarom vaak een van de bovenste zoekresultaten aanklikken. Met zoekresultaten die via een SEO campagne behaalt zijn zal je dus (vaak) minder kliks halen dan met een SEA campagne.

Waarom SEA campagnes toepassen?

Als je net leest dat je ook gratis hoog in Google kan komen dan kan je bij jezelf afvragen: “Waarom zou ik ooit betalen om hoger in Google of Bing te komen?”, daar zijn een aantal redenen voor!

Met SEA is je advertentie binnen 1 dag te zien, met SEO moet je soms maanden wachten tot je resultaten ziet. Je weet ook niet hoe hoog je zal scoren, wie weet sta je maar op plek #8 met het zoekwoord waar je op gevonden wil worden!

Je hebt veel meer controle over de zoekwoorden waar je op gevonden wordt als je SEA campagnes draait, je kan precies aangeven bij welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Met SEO is het altijd maar de vraag of je ook echt getoond wordt in de zoekmachine op het zoekwoord waar je op gezien wilt worden.

Veel zoekwoorden hebben tegenwoordig veel concurrentie, bovenaan in een zoekmachine komen zal veel tijd en inspanning kosten. Door gerichte SEA campagnes te draaien is het mogelijk om toch de exposure te krijgen voor jouw merk zonder al te veel moeite.

De data die je uit deze SEA campagnes haalt kan je ook weer terugkoppelen aan je SEO campagne. Als je ziet dat er op het zoekwoord: ‘Dakgoot herstellen Amstelveen’ veel minder kliks en conversies komen dan het zoekwoord: ‘Repareren Dakgoot Amstelveen’ dan is het slim om hier je SEO campagne ook op aan te passen. 

Wil jij voor jouw bedrijf een SEA campagne opzetten, maar weet je nog niet waar je moet beginnen? Geen paniek, wij van 2you marketing zijn altijd bereid om geheel vrijblijvend samen te brainstormen over jouw project. 

Help ons, wat vond je er van?

Stijn Eckes
Design & development
+31 (0)6 252 722 83