Blog

Met social media scoren op het EK voor kleine ondernemers

Geschreven door Marlon Visser
10 jun, 2021
⏱ 4 min. leestijd
⏱ 4 min. leestijd
Marlon en Stijn feestend tijdens het EK

Wat zijn de voordelen van inhaken op een EK?

Het EK is groot, heel groot. In Nederland kijken en volgen miljoenen mensen de wedstrijden van het voetbalspektakel. Tijdens en kort na de wedstrijden zijn veel supporters te vinden op tweede schermen zoals hun laptop of telefoon om hun mening te delen, nieuwtjes te zoeken en up to date te blijven. Ideaal voor bedrijven om hun product of merk tijdens deze Oranjegekte extra onder de aandacht te brengen. Het inhaken op een groot sportevenement zorgt vooral voor een positief imago voor je merk. Sport wordt geassocieerd met doorzetten, saamhorigheid en blijdschap. Dit zijn topics waar merken zich maar al te graag aan binden. Naast het positieve imago is een groot eindtoernooi ook een ideaal moment om meer awareness voor je bedrijf te creëren. Door met je content goed voor de dag te komen tijdens het EK, zijn klanten eerder geneigd om te reageren, liken of delen. Dit zorgt voor een aanzienlijke stijging van de betrokkenheid bij je content op social media, met als gevolg meer bereik van je pagina.

Waar moet je op letten tijdens het inhaken?

Toch kan je soms met je bedrijf buitenspel worden gezet, een goed voorbeeld hiervan is KLM die probeerde in te haken op de uitschakeling van Mexico na de met 2-1 verloren wedstrijd van Nederland tijdens het WK in 2014.

De tweet ‘Adios Amigos!’ schoot bij veel Mexicaanse klanten in het verkeerde keelgat waardoor KLM het bericht snel verwijderde. Het is dus erg belangrijk om in kaart te hebben wie er tot je doelgroep behoort, maar ook op welke kanalen je doelgroep zich bevindt. Kijk dus niet alleen waar het meeste bereik te behalen valt, maar ook waar je doelgroep kwalitatief het beste te bereiken is om meer resultaat te behalen. Dat kan al snel een VAR-moment voor jouw bedrijf schelen!

Je zal niet het eerste bedrijf zijn dat probeert in te haken op het EK, zeker niet zelfs! Daarom is het erg belangrijk om creatief te zijn en in te haken op de actualiteit. Bedrijven die up to date zijn worden positiever benaderd door klanten. Het voordeel van social media advertising in vergelijking tot televisiereclames is dan ook dat het makkelijker wordt om snel te schakelen en een actuele inhaker te verzinnen. Social media is de ideale countertactiek om sterk terug te komen!

Voorbeelden om uit te voeren tijdens het EK!
Verhoog de interactie met je doelgroep door het gesprek aan te gaan over het EK. Een goed voorbeeld om dit te doen is het voorspellen van wedstrijden van het Nederlands elftal. Voorspelt iemand de wedstrijd goed? Dan wint deze een prijs of een mooie korting op je product. Deelnemers vinden het leuk om met hun kennis iets te kunnen verdienen, houd wel in je achterhoofd dat het uiteindelijke doel is om deelnemers een aankoop te laten doen. Denk daarom zeker aan het uitlichten van je product en een duidelijke call to action. Doordat de voorspellingen via je social media accounts plaatsvinden kun je meer volgers en likes verwachten dan voorheen.

Een andere manier is om korting te geven bij een overwinning van Oranje. Dit kan op basis van een enkele wedstrijd, of op basis van de voortgang tijdens het toernooi. Je kunt bijvoorbeeld een staffelmethode gebruiken; haalt Nederland de kwartfinale? Dan krijgen klanten 20% korting. Weten ze het tot de halve finale te schoppen? Dan komt hier nog eens 5% bovenop! Zo creëer je een leuke manier om het EK samen met je klanten te volgen.

Wil jij extra scoren tijdens het EK? Houd dan het EK goed in de gaten en link je product of merk aan een gebeurtenis of het evenement zelf. Wie weet kan jij een unieke inhaker bedenken die jouw pagina viraal laat gaan!

Wil jij aan het einde van de strijd die felbegeerde trofee omhoog kunnen houden omdat je social media een dikke hattrick heeft gescoord? Zet dan je gouden wissel in en neem snel contact met ons op om jouw tactiek naar een hoger niveau te tillen!

Waar moet je op letten tijdens het inhaken?
Toch kan je soms met je bedrijf buitenspel worden gezet, een goed voorbeeld hiervan is KLM die probeerde in te haken op de uitschakeling van Mexico na de met 2-1 verloren wedstrijd van Nederland tijdens het WK in 2014.

Help ons, wat vond je er van?

Marlon Visser
Marketing & content
+31 (0)6 365 055 77