Blog

Breng de winkel naar de klant met Instagram Shopping

Geschreven door Marlon Visser
18 jan, 2021
⏱ 5 min. leestijd
⏱ 5 min. leestijd
Instagram Shopping advertentie

Nu de meeste winkels al een tijdje dicht zijn is het voor ondernemers een stuk moeilijker om hun voorraden tijdig kwijt te raken. Dit zorgt voor veel problemen in de zaak, maar ook in de portemonnee. Om de schade te beperken moeten ondernemers op zoek naar creatieve manieren om hun voorraden alsnog te verkopen. Wij helpen een handje door de Shopping tool van Instagram toe te lichten. Wat is Instagram Shopping? Hoe gebruik ik het? En wat zijn de voordelen? Je leest het hier!

Om bij het begin te beginnen, Instagram is een van de populairste social media platformen van de afgelopen jaren. Instagram is een leuke en creatieve manier om foto’s, video’s en chatberichten te maken. Met ongeveer 6 miljoen Nederlandse gebruikers is het de ideale plek om jezelf of je bedrijf te laten zien. Als je meer wilt weten over de mogelijkheden van Instagram bekijk dan eerst nog even de pagina over Instagram contentcreatie voordat je verder leest.

Ruim 30% van de gebruikers op Instagram heeft wel eens een directe aankoop gedaan via Instagram. Dit biedt natuurlijk kansen voor ondernemers die met hun bedrijf actief zijn op het sociale platform. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw Instagram pagina klanten aantrekt? Dit kan zowel organisch, door het bereiken van je eigen publiek, als betaald gebeuren. Meer informatie over adverteren op Instagram lees je op de pagina over Instagram advertising

Wat is Instagram Shopping?

Ook de functie van Instagram Shopping is zowel organisch als geadverteerd in te zetten. Instagram Shopping biedt de mogelijkheid om producten te shoppen via foto’s en video’s, ongeacht waar de gebruiker zich in de app bevindt. Waar de oorspronkelijke tag functie voornamelijk bedoeld is om personen aan te duiden die onderdeel maken van een foto, biedt de Instagram Shopping tool de mogelijkheid om een specifiek product te taggen in combinatie met een prijskaartje. Op deze manier is het mogelijk om de fysieke winkel etalage online naar klanten te brengen in de vorm van een foto of video. Wanneer een gebruiker het product aanklikt, komt deze terecht op een pagina met productdetails. Vanuit deze pagina is het mogelijk om door te linken naar de online webshop of (in sommige gevallen) zelfs vanuit Instagram het product aan te schaffen. Naast productdetails laat de pagina ook nog eens alle content zien waarin het product is getagd op Instagram. Hierdoor krijg je als koper een goed beeld van de verschillende manieren waarop een product gebruikt kan worden.

Wat heb je nodig om Instagram Shopping te gebruiken? 

Om gebruik te maken van Instagram Shopping heb je een bedrijfsaccount nodig op Instagram. Dit bedrijfsaccount dient gekoppeld te worden aan een Facebook-catalogus. Daarnaast heb je natuurlijk producten nodig om te verkopen, deze moeten voldoen aan het handelsbeleid van Instagram. Wanneer je voldoet aan deze eisen kan je via ‘instellingen’ Instagram Shopping activeren. Doe dit door op ‘bedrijf’ te klikken en tik vervolgens op ‘winkelen’. Na het selecteren van een productcatalogus is jouw bedrijfsaccount klaar om Shopping tags te gebruiken. 

Wat zijn de voordelen van Instagram Shopping?

Naast je bedrijfsprofiel biedt Instagram ook de mogelijkheid om jouw te shoppen content weer te geven in het tabblad van Instagram Shopping. Binnen dit tabblad zijn meerdere webwinkels en collecties te vinden. Veel gebruikers gebruiken dit tabblad om producten te ontdekken en te vergelijken. Dit zorgt ervoor dat je nieuwe, unieke gebruikers kunt bereiken met je producten.

Een nog groter publiek bereiken met Instagram Shopping content kan door middel van advertenties met producttags. Deze advertenties kunnen doorleiden naar je webshop om zo meer conversies te creëren. Advertenties met producttags bieden de mogelijkheid om je producten op een creatieve manier uit te lichten aan de buitenwereld.  

Influencer Marketing wordt steeds groter. Door gebruik te maken van Instagram Shopping kunnen gebruikers een gehele look van een influencer overnemen in hun winkelmandje. Dat wordt dus nooit meer het internet afstruinen naar ‘’die ene broek met bijpassende schoenen’’, met Instagram Shopping staat alles met een klik in je winkelmand. Voor ondernemers een unieke kans om met lokale influencers in zee te duiken (niet letterlijk natuurlijk!!!).

Instagram Shopping ontwikkelt zich snel, de kans is groot dat er steeds meer functionaliteiten bij komen. Voor Amerikaanse bedrijven is het al mogelijk om producten binnen Instagram af te rekenen met Facebook pay. Het zal niet meer lang duren tot deze functionaliteit ook in Europa wordt uitgerold. 

Zijn er alternatieve mogelijkheden om mijn producten via Instagram aan te bieden?

Naast de Instagram Shopping tool zijn er meer manieren om bezoekers vanuit je Instagram naar je webwinkel te leiden. Wanneer je een bedrijfspagina met 10.000+ volgers beheert kan je gebruik maken van een swipe-up link in je stories. Deze swipe-up link leidt gebruikers naar je webshop wanneer zij de story omhoog swipen. Heeft jouw bedrijfspagina niet 10.000+ volgers, neem dan contact met ons op om te bespreken of wij door middel van marketing je pagina kunnen laten groeien. Ook is het mogelijk om een link naar je webshop te plaatsen in je bio. Wanneer je dit doet is het van belang dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. De meeste Instagrammers gebruiken namelijk de app op hun telefoon en zullen afhaken wanneer een webshop onduidelijk wordt weergegeven op hun smartphone.

Meer weten over Instagram Shopping en de juiste doelgroep bereiken voor je webshop? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Help ons, wat vond je er van?

Marlon Visser
Marketing & content
+31 (0)6 365 055 77