Blog

Whatsapp gebruiken in je marketingstrategie

Geschreven door Marlon Visser
30 okt, 2020
⏱ 3 min. leestijd
⏱ 3 min. leestijd
Kom in contact met 2you marketing

Stel je voor, je stuurt via WhatsApp een bericht naar je vriend of vriendin en uit het niets verschijnt er een advertentie midden in je gesprek. Het klinkt onwaarschijnlijk, en dat is het ook! Toch zijn er manieren om WhatsApp te gebruiken in je marketingstrategie. Hoe dat precies werkt, lees je hier!

Wat is WhatsApp?

WhatsApp is een zeer populaire chat applicatie waarmee je snel en eenvoudig gratis berichten kunt versturen. Ongeveer 9 op de 10 Nederlanders maakt dagelijks gebruik van de chatdienst. Tot op heden maakt WhatsApp nog geen gebruik van een verdienmodel met advertenties tussen berichten door. Wel is het mogelijk om WhatsApp het eindstation van je campagne te laten zijn en direct in contact te komen met gebruikers. Voor bedrijven een ideale mogelijkheid dus om in persoonlijk contact te komen met potentiële klanten en diens vragen direct te beantwoorden.

Maar hoe krijg je jouw klanten in je WhatsApp?

Dit doe je aan de hand van aangepaste Facebook en Instagram advertenties. Waar de advertenties normaal gesproken gebruik maken van een opt-in pagina om leads te verzamelen in de vorm van contactgegevens, vervang je deze nu voor een knop die direct leidt naar jouw WhatsApp chat. Het is hiervoor belangrijk dat je gebruik maakt van een duidelijk Call To Action in je advertentie. WhatsApp campagnes zijn handig om te gebruiken voor kennismakingsgesprekken en gratis advies.

En wat is dan het voordeel van leads via WhatsApp?

WhatsApp is voor potentiële leads gemakkelijker in vergelijking tot het direct bellen van een ondernemer. Het zorgt ervoor dat gebruikers zich minder ongemakkelijk voelen en rustig hun vraag kunnen stellen zonder tijdsdruk van een telefoontje. Dit wekt naast duidelijkheid ook nog eens een hoop vertrouwen op bij klanten. De drempel van het sturen van een berichtje ligt nou eenmaal lager dan die van het direct bellen naar een bedrijf. Daarnaast is WhatsApp vooral populair onder de nieuwe generatie, ruim 97% van de jongeren in Nederland maakt dagelijks gebruik van WhatsApp. Hiermee kan WhatsApp marketing in de toekomst het nieuwe e-mailmarketing worden. Door WhatsApp in te zetten voor je bedrijf verlaag je niet alleen de drempel om in contact te komen met nieuwe leads, je zorgt ook voor meer loyaliteit bij klanten omdat deze een mogelijkheid krijgen om direct in contact te komen met je bedrijf. Klanten voelen zich door het persoonlijke contact minder snel een nummertje.

Hoe kan je gebruik maken van WhatsApp marketing?

Om WhatsApp marketing te gebruiken heb je de WhatsApp Business app nodig. Deze app biedt de mogelijkheid om jouw zakelijke nummer aan een account te koppelen en een bedrijfsprofiel aan te maken. Vervolgens creëer je een campagne via de Facebook Business Manager waar je je WhatsApp Business account kan koppelen aan je Facebook advertentieaccount. Vanuit de Facebook Business Manager kan je je WhatsApp campagne uiteindelijk opzetten om leads te genereren. Dit doe je door een doelgroep te targeten en hier advertenties op in te zetten met een duidelijke Call To Action. Laat hier bijvoorbeeld weten dat gebruikers vrijblijvend met je in contact kunnen komen via WhatsApp.

Wil jij ook in direct contact komen met nieuwe leads via WhatsApp, maar weet je niet precies hoe? Wij helpen je graag verder! Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Help ons, wat vond je er van?

Marlon Visser
Marketing & content
+31 (0)6 365 055 77