Blog

Scoren met Employee Generated Content

Geschreven door Stijn Eckes
24 sep, 2020
⏱ 3 min. leestijd
⏱ 3 min. leestijd
User Generated content met Stijn achter zijn computer

Het is helemaal hip and happening: het gebruik van employee generated content op social media. Valt het jou de afgelopen maanden ook steeds vaker op dat bedrijven gebruik maken van content die door hun medewerkers is geproduceerd? Dit proces is helemaal versneld door de COVID-19 pandemie. De afgelopen maanden zijn de hashtags #workfromhome en #thuiswerken op alle social media platformen booming geweest.

Jouw medewerkers zijn voor vele bedrijven het visitekaartje van het bedrijf. De content die jouw medewerkers maken tijdens het werk biedt mogelijkheden om jouw bedrijf op een andere manier in de schijnwerpers te plaatsen. Het gebruik van deze content wordt ook wel employee generated content marketing genoemd. Maar hoe wordt deze content het best gebruikt en wat zijn de voordelen ervan?

Tegenwoordig staan social media kanalen vol met nepnieuws en onbetrouwbare advertenties. Hierdoor zijn gebruikers vaak wantrouwig en voorzichtig als het aankomt op het vertrouwen van merken. Het kan dan ook veel moeite kosten om een consument te overtuigen van de oprechtheid van jouw merk. Het gebruik van EGC kan helpen bij het winnen van het vertrouwen van de consument. Leuke foto’s, video’s, verhalen of ervaringen binnen het bedrijf tonen een vorm van oprechtheid. De content van jouw medewerkers laat de echte kant van het bedrijf zien. Mensen zien graag de personen die achter een merk of bedrijf zitten. Laat dus zien wie er bij jou werkt en wat zij doen, dit vergroot het vertrouwen naar de consument.

Niet alleen het vertrouwen van de consument kan door EGC worden verhoogd, maar ook het vertrouwen van je eigen medewerkers. Door verhalen, foto’s, video’s of ervaringen van medewerkers te delen zullen zij zich een stuk beter gehoord voelen. Zij zullen zich meer gewaardeerd voelen binnen het bedrijf. Dit kan leiden tot meer motivatie en een positieve werkervaring. 

Daarnaast kan EGC ook zorgen voor extra vertrouwen bij nieuwe klanten. Door jouw medewerkers aan te moedigen om EGC te delen met hun connecties wordt er een heel nieuw netwerk bereikt. In dit netwerk zitten mogelijk nog een aantal potentiële klanten verstopt. Deze personen waren voorheen misschien niet te bereiken via de social media van jouw bedrijf, maar door de medewerkers een mogelijkheid te geven om content te delen is dit ineens wel mogelijk. Een mooi voordeel hiervan is dat er geen budget vrijgemaakt hoeft te worden om deze klanten te bereiken. Jouw medewerker is al in staat om deze mensen kosteloos te bereiken. Door jouw medewerkers actief over hun ervaringen met het bedrijf te laten praten zal dit alleen maar ten goede zijn voor het imago van het bedrijf.

Wil jij graag starten met het maken van employee generated content, maar heb je geen idee hoe? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Help ons, wat vond je er van?

Stijn Eckes
Design & development
+31 (0)6 252 722 83