Blog

Ook Google gaat gebruik maken van stories

Geschreven door Marlon Visser
15 okt, 2020
⏱ 3 min. leestijd
⏱ 3 min. leestijd
Oog Google gaat gebruik maken van Stories

Het begon bij Snapchat, werd populair via Instagram en verspreidde zich later naar andere social media platformen zoals Facebook, LinkedIn, Youtube en zelfs Whatsapp. We hebben het natuurlijk over stories, visuele content zoals animerende afbeeldingen of video’s die bijgestaan worden door tekst. Ook Google kan niet achterblijven en kondigt de zogenoemde Google Web Stories aan. Grote kans dat jij die in de toekomst vaker gaat tegenkomen! Dus om je alvast voor te bereiden leggen we de ins en outs van deze nieuwe stories graag even uit.

Wat zijn Google Web Stories?

Google Web Stories zijn zeer vergelijkbaar met de eerdere stories die we al kennen van social media platformen zoals Instagram en Facebook. De stories zijn bedoeld om een dynamische consumptie ervaring te creëren. Met de Google Web Stories wordt het mogelijk om inhoud te verkennen door verschillende slides met informatie op eigen tempo door te klikken. Anders dan de stories op Instagram en Facebook, verdwijnen de Google Web Stories niet na 24 uur. Google Web Stories blijven staan totdat de maker besluit deze te verwijderen. Dit maakt Google Web Stories een unieke manier om informatie over producten of diensten te delen via de Google zoekresultaten.

Waar kan ik Google Web Stories tegenkomen?

De web stories kunnen tevoorschijn komen via Google zoeken, Google ontdekken en Google afbeeldingen. Op Google zoeken kunnen de stories op twee verschillende manieren verschijnen. Wanneer er één story gevonden wordt door Google zal deze als enkele story vertoond worden boven de huidige zoekresultaten. Bij meerdere matches zal Google verschillende stories in de vorm van een raster aan de gebruiker tonen. In Amerika, India en Brazilië is het nu al mogelijk om via Google ontdekken een carrousel met stories tegen te komen, grote kans dat dit in de nabije toekomst ook in Nederland zal uitrollen. In Google afbeeldingen zijn stories te herkennen door een Google Web Story icoon die geplaatst is rechtsonder in de afbeelding. Wanneer een gebruiker op deze afbeelding klikt zal de story automatisch openen en afspelen.

Hoe maak je een Google Web Story?

Het maken van Google Web Stories gaat gepaard met het maken van normale webpagina’s. Google Web Stories moeten dezelfde richtlijnen en best practices aanhouden om goedgekeurd te worden. Het is niet nodig om te kunnen coderen bij het maken van een Google Web Story, door een op maat gemaakte WordPress plugin kunnen alle websites die gemaakt zijn via WordPress Google Web Stories aanmaken. Voor websites die zonder WordPress werken is het mogelijk om door middel van AMP-technologie de stories aan te kunnen maken.

Op dit moment zijn Google Web Stories nog nieuw en zul je ze zelf nog niet (vaak) zijn tegengekomen. De voorspelling is dat in de toekomst Google Web Stories niet meer weg te denken zullen zijn omdat deze op een innovatie manier informatie bieden zonder dat de gebruiker afgeleid kan zijn door andere resultaten. Wanneer je de story aanklikt opent je apparaat de story namelijk in full screen waardoor andere resultaten even niet meer te zien zijn. Daarnaast zijn Google Web Stories ook nog eens goed voor de SEO, wanneer een van jouw stories een tijd bovenaan staat bij een bepaalde zoekopdracht zal het webverkeer aanzienlijk toenemen. 

Wil jij als een van de eerste bedrijven profiteren van Google Web Stories, maar weet je zelf nog niet helemaal hoe? Neem dan snel contact op en wie weet staat jouw story straks bovenaan in Google! 

Help ons, wat vond je er van?

Marlon Visser
Design & development
+31 (0)6 365 055 77