Blog

Black Friday: de start van het inkoopseizoen

Geschreven door Stijn Eckes
18 nov, 2020
⏱ 4 min. leestijd
⏱ 4 min. leestijd
Alle black friday deals

De grootste kortingen, beste deals en onmisbare koopjes. We komen ze allemaal tegen tijdens Black Friday. Maar hoe is deze ware koopjesdag nou eigenlijk ontstaan? En misschien nog wel belangrijker, hoe kan je met de inzet van marketing Black Friday omzetten tot een succesvol begin van de feestdagen als ondernemer?

Wat is Black Friday?

Black Friday wordt gezien als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Het komt oorspronkelijk uit Amerika en wordt de dag na Thanksgiving gevierd. Waar Amerikanen de koopjesdag al sinds de jaren 50 vieren is Black Friday pas sinds 2015 een begrip geworden in Nederland. Tijdens Black Friday proberen winkeleigenaren hun klanten door middel van advertenties de winkels in te lokken. Hierbij gebruiken zij hoge kortingen om een bezoek aan de winkel aantrekkelijk te maken. De naam Black Friday is ontstaan door Amerikaanse agenten die de term gebruikten om aan te geven dat de stad vol stond met geparkeerde auto’s van winkelende mensen. Ook bestaat er een theorie voor winkeliers, waar Black Friday betekent dat hun rode verliescijfers in een dag weer zwart worden door de bijzonder hoge omzet die zij tijdens Black Friday draaien. Tegenwoordig zijn de deals niet alleen maar in de winkel te vinden, maar kan er ook online via webshops op koopjes gejaagd worden. Ideaal dus om je marketingstrategie hier goed op aan te laten sluiten.

Waarom is Black Friday zo succesvol onder consumenten?

Dit heeft voornamelijk te maken met de ogenschijnlijke schaarste van de aangeboden producten. Schaarste is een van de zeven beïnvloedingsprincipes van hoogleraar Cialdini. Omdat de aanbiedingen tijdens Black Friday maar van korte duur zijn hebben consumenten weinig tijd om goed na te denken over hun aankoop. Ook het beïnvloedingsprincipe sociale bewijskracht speelt hierin een belangrijke rol. Black Friday is erg populair geworden in Nederland en door de rol van social media kan je nauwelijks nog om de verschillende aanbiedingen heen. Dit zorgt ervoor dat Black Friday een gespreksonderwerp wordt, en jij als consument niet achter wilt blijven met je aankopen. Want zeg nou eerlijk, als je twee beste vrienden een nieuwe limited jas kopen met een unieke korting, begint het bij jou dan ook niet een beetje te prikkelen om toch nog op koopjesjacht te gaan? Tijdelijke acties zoals kortingen of extra cadeautjes bij je bestelling in combinatie met verkoop kreten als ‘op = op’ en ‘10 mensen bekijken nu dit product’, zorgen voor een prikkeling in het brein die ervoor zorgt dat je wilt voorkomen om zonder aankoop aan de eindstreep te staan.

Hoe bouw je aan je marketingsucces tijdens Black Friday?

Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. Het is belangrijk om je klanten alvast te activeren voordat Black Friday daadwerkelijk begint. Dit kan je doen door een paar dagen van tevoren alvast wat sneak peeks vrij te geven van aanbiedingen die eraan gaan komen. Hierdoor ben je het brute marketing geweld op Black Friday zelf een stapje voor en vergroot je de kans om klanten alvast aan je producten te binden. Wil je klanten helemaal binden aan je bedrijf, kies er dan voor om unieke kortingscodes via de mail te sturen. Zo bouw je niet alleen je maillijsten op, maar zorg je er ook voor dat klanten nog eerder geneigd zijn om hun aankoop bij jouw winkel te doen. Ze hebben echter al de moeite genomen om korting te kunnen krijgen, nu is het slechts een kleine moeite om ook nog daadwerkelijk hun aanbieding te claimen en dus te kopen. Door een wekelijkse nieuwsbrief met nieuwe aanbiedingen te sturen via je maillijst kan je je klanten behouden en zal hun lifetime value de hoge kortingen die je eenmalig tijdens Black Friday aanbiedt er dik uithalen.

Als je tijdens Black Friday extra wilt uitpakken in je winkel of webshop kan je gebruik maken van kleine winacties. Denk bijvoorbeeld aan een rad van fortuin met gratis producten, hoge kortingen of shoptegoed. Om aan het rad te draaien moeten klanten eerst een aankoop doen. Dit zorgt ervoor dat huidige klanten ook na Black Friday nog terugkomen naar je winkel om hun prijs te innen.

Wil jij jouw webshop en winkel laten stralen met de beste deals en vetste acties tijdens de volgende Black Friday, maar weet je niet precies hoe je hier effectief marketing op kan uitoefenen? Aarzel niet en neem direct contact met ons op!

Help ons, wat vond je er van?

Stijn Eckes
Design & development
+31 (0)6 252 722 83